Elämä on juhla!

Kokeilussa: Vegaanihaaste

Lähden tänä vuonna mukaan tammikuiseen vegaanihaasteeseen.

Moni lähipiirissäni voisi kysyä että nytkö ensimmäistä kertaa?

Kyllä,näin on.

Pääpaino syömisissäni on jo pitkään koostunut kasvikunnan raaka-aineista, mutta että aikaisemmin olisin edes harkinnut jättäväni joka-aamuiset munani pois, mahdotonta! Tai entäpä jos satunkin saamaan riistaa kuluvan kuukauden aikana? Lihanhimo valtaa ja voin rehellisesti myöntää olevani jonkinlainen lihaholisti. Perustelen itselleni lihansyöntiä evoluution kautta. Tämä on täysin naurettavaa tänäpäivänä. Esi-isät söivät lihaa, mutta syyt olivat aivan muualla kuin tämän päivän ihmisillä. Esi-isät söivät tarpeesta, me syömme mukavuudenhalusta/ helppoudesta/ himosta. Lihaa on saatavilla helposti ja suhteellisen edullisesti.

Kohtuudella kaikkea?

Kohtuutta pidetään yleisesti hyveenä, mutta taitaa joulukinkun mässäilystäkin olla kohtuu todella kaukana. Niin sekaruokailijan, kuin kasvissyöjän on kiinnitettävä huomiota ruokavalion koostamiseen. Rakettitiedettä tämä ei ainakaan perusterveen kohdalla ole.

Ensimmäisenä kasvisruokavaliota noudattavat kuulevat kysymyksen ”mistä saat riittävästi proteiinia”?

Väestöliiton tutkimusten mukaan vegaanit todella saavat riittävästi proteiinia. Yhdistelemällä erilaisia kasvikunnan proteiinin lähteitä tämä on mahdollista, eikä edes kovin vaikeaa. Se ei tarkoita kymmentä eri kasvikunnan proteiinin lähdettä yhdellä aterialla, vaan riittävää on kun saat jaettua nämä yhden päivän aterioille. Proteiinin saannin tukena voi käyttää korkealaatuisia ravintolisäjauheita, kuten esim. Hamppuproteiini.

Eihän kasvisruoka pidä nälkää?

Ei varmasti pidä jos energiamäärät jäävät alle päivittäisen energiakulutuksesi, ja ateriat eivät ole koostettuja samaan tapaan kuin sekäsyöjällä. Riittävästi proteiinia, rasvaa ja hiilihydraatteja vastaamaan sinun yksilöllisiä tarpeita.

Raudansaanti jää varmasti puutteelliseksi?

Kasvikunnan raudanlähteet sisältävätkin nohemirautaa joka imeytyy huonommin kuin eläinkunnan hemirauta. Kasviksien sisältämä runsas c-vitamiini puolestaan edesauttaa raudan imeytymistä. Raudan imeytymistä voi siis tehostaa nauttimalla esim. Marjoja puuron kanssa. Hyviä raudanlähteitä ovat muun muassa :

–  Soijarouhe

– Vihreät linssit

– Sprulina (VALITSE LAADUKAS VALMISTE)

– Vehnälese

– Keitetyt pavut

– Kvinoa

Hauraat luut ilman maitoa?

Tämän kuulemme ennen kuin edes osaamme kävellä. Tarvitseeko aikuinen ihminen todella ravitsemussuositusten mukaisen määrän, ettei vaan osteoporoosi kolkuta ovella? Maidon ylenmääräinen nauttiminen lisää muuan muassa kehon happamuutta, joka puolestaan pidemmällä ajalla johtaa monenlaisiin ongelmiin. Kasvikunnasta puolestaan löytyy runsaasti emäksisisempiä kalsiuminlähteitä.

– Vihreät vihannekset: Parsakaali, pinaatti, lehtikaali, nokkonen.

– Pähkinät ja siemenet: Chiansiemen, seesaminsiemen, pellavansiemen, mantelit.

– Kalsiumrikastetut ”maidot: ” Kauramaito, riisimaito, mantelimaito.

B-12 vitamiini?

Vegaaniruokavaliota noudattavat saavat b12-vitamiininsa pääsääntöisesti joko pistoksena tai ravintolisänä. Tämä on ainoita vitamiineja jotka on liki mahdotonta saada vegaaniravinnolla. Ravintolisänä otettavassa b12-vitamiinissa panosta laatuun. Valitse b12-vitamiinin aktiivista muotoa sisältävä tuote joka imeytyy suoraan suun limakalvoilta!

D-vitamiini ?

Jokaisen sekasyöjän tai kasvissyöjän on nautittava d-vitamiinia ravintolisänä liki läpivuoden. Valitse öljypohjainen tuote jotta varmistut rasvaliukoisen vitamiinin imeytymisestä. D-vitamiinin tasojen mittauttaminen ei lohko isoa koloa lompakkoon, joten kannattaa mittauttaa omat tasot ainakin jokusen kerran elämän aikana. Suositusten mukainen annostus ei useinkaan riitä.

Yleisestikin voidaan sanoa jokaisen tarvitsevan joitakin ravintolisiä. Onneksemme ravintolisistä löytyy runsaasti laadukkaita tuotteita täydentämään ja helpottamaan päivittäisten ravintoaineiden saantia.

Mitä vegaanihaaste voi parhaimmillaan mahdollistaa?

– Tutustut uusiin ruokalajeihin.

– Mahdolliset ravintoainevajeet paranevat.

– Mieliala kohenee ja olo kevenee.

– Saat pysyviä muutoksia elintapoihin.

– Kuitujensaanti tuplaantuu

– Suolistonkunto paranee

Käykäähän kurkkaamassa mitä vegaanihaaste sinulle voi tarjota! Jos ei ihan vegaaniksi uskalla heittäytyä niin ehkä kuitenkin voit lihansyönnin rinnalla hyödyntää reseptejä joita löytyy Vegaaniliiton reseptipankista: http://www.vegaaniliitto.fi/www/fi/arki/ruoka/reseptit Myös tuutorit ohjaavat ja tukevat mikäli uskaltaudut kokeiluun.

Mitä merkitsee yksilöllinen ravitsemus?

Sitä, mikä yhdelle sopii, voi olla toisen keholle täysi kauhistus.

Tärkeintä on rohkeus, kokeilu ja kuullostelu.

Innolla odotan mitä minun kehossa tulee tulevan kuukauden aikana tapahtumaan.

Lämmöllä: Outi

Tags

Related Articles

Close