Elämä on juhla!

Painonpudotus, yhtä piinaa – vai parhautta?

Oletko aloittanut kertatoisensa jälkeen dieettejä maanantaina ? Tiedän paljon ihmisiä jotka ovat aina jollakin dieetillä. Pussikeittodieetti,  kaalikeittodieetti, lentoemäntädieetti, karppausdieetti,maidoton,munaton, viljaton ym ym. Kilot karisevat kertatoisensa jälkeen, ja ajatus on ensimmäisestä viikosta dieetin loppuun saakka tämäntyylinen ”enää 6 viikkoa” tai ” 8 viikkoa seisoo vaikka päällään”. Lopputulos palkitsee,mutta ikäväkyllä useat dieetit epäonnistuvat viimeistään muutaman kuukauden päästä dieetin päättymisestä . Miksikö?

Jo pelkkä sana dieetti saan useimmilla meistä   nousemaan karvat pystyn. Niin minullakin. Se on saanut viimevuosina melko negatiivisen verhon ympärilleen.   Asiakaskunnassani kuulen usein heti ensimmäisten minuutttien aikana ”minä en halua mitään dieettiä”.

Ajatus dieetistä (LUE NÄLKÄKUURISTA) jossa pinna on loputtoman kireä alkumetreiltä saakka. Edelliset epäonnistumiset kumpuavat tiedostamatta ja varoittavat meitä mahdollisista uusista epäonnistumisista.  Painonpudotus ajatellaan esim. 8 viikon syklinä.  Tämä on suurin virhe minkä halutessasi muutosta teet.  Tutkimukset osoittavat,että uuden tavan opettelu tavaksi vie keskimäärin vähintään 90 päivää, eli n.3 kuukautta.  Mitä tapahtuu ihmiselle joka muuttaa kaiken heti? Alkuinnostuksen jälkeen saattaa tulla väsymys, josta seuraa ensimmäiset lipsumiset hienosti alkaneesta dieetistä.   Ihminen lannistuu, koko dieetti on varmasti aivan pilalla.  Epätoivon hetkinä on helppo palata vanhoihin tuttuihin kaavoihin, tunnesyömiseen.  Tuntuu mielettömän hyvältä nauttia pala suklaata, ehkä toinen ja vielä kolmaskin.  Keho ja mieli kokee hetkellistä helpotusta, mutta niin kuin jokainen tietää pullollisen viiniä jälkeen tulee krapula.  Keho ja mieli tarvitsevat yksilöllisesti aikaa tottuakseen muutoksiin. Jos keho on voinut vuosia huonosti on vähintään kohtuullista antaa itselleen aikaa toteuttaa muutoksia, ja lipsumisen hetkillä miettiä projektia koko elämänmittaisena jolloin paluu muutoksen pariin on helpompaa.

Entäpä sosiaaliset tilanteet?  Millaisista ihmisistä verkostosi koostuu?Millaista palautetta saat kotona uusista ruokailutottumuksista?  Negatiiviset kommentit ovat usein väistämättömiä ja ravinto kuuluu asioihin jotka kuohuttavat tunteita. Ratkaisevaa on miten toimit ihmisten kanssa jotka yrittävät ehkä tiedostamattaan tai jopa tietoisesti horjuttaa sinua.  Millaisen mielentilan omaat?  Oletko valmis sitoutumaan muutokseen ? Mitkä ovat mahdolliset sudenkuopat joihon olet niin monta kertaa kompastunut?

Nämä auttavat sinua onnistumaan:

Kirjallinen suunnitelma

Lähtöselvitys (terveys/ravitsemustila),tavoite,välietapit,mahdolliset suden kuopat.

Ota selvää millainen ruokavalio vastaa sinun yksilöllisiin tarpeisiin

Unohda trendidieetit,tai ylipäätänsä sana dieetti.  Löydä juuri sinun kehoa ja mieltä parhaiten palveleva ruokavalio, ruokavalio joka ei ole väliaikainen vaan mikä palvelee sinua myös tavoitteet saavutettuasi.

Haukkaa vain pieni palanen kerrallaan

Hiljaa hyvä tulee, toimii useimmassa muutoksessa.Toki myös muutosvalmiudessa on yksilöllisiä eroja Hitaasti pudotetut kilot, ja uudet ruokailutottumukset/ elintavat tuottavat pitkäaikasta tulosta.

Motivaatio

Inspiroidu muutokseen. Mieti miltä tuntuisi elää saavutettuasi tavoitteet? Olivatpa tavoitteet voida paremmin, olla virkeämpi, mahtua 5-vuotta sitten ostettuun mekkoon tai mitätahansa muuta, on visualisointi huikea keito pitää motivaatiota yllä.  Musiikki, taide, ystävät, uudet maut, kirjallisuus, kaikki muu mistä saat inspiraatiota ja voimaa, käytä niitä! Fiilistele jokaista muutosta mitä sinussa tapahtuu!

Ota vastaan apua

Valmentaja/terapeutti/lääkäri voi auttaa sinua huomioimaan asiat joita et ehkä itse ole tullut koskaan ajatelleeksi.Kaikkea ei tarvitse osata itse.  Jos rakennat talon et kai itse remonttitaidottomana tee kaikkea alusta loppuun itse? tai jos autosi hajoaa, luultavasti kiikutat sen lähimälle asiantuntevalle autokorjaamolle korjattavaksi.  Asialleen vihkiytynyt ammattilainen voi olla avainasemassa onnistumiselle, ja ennenkaikkea auttaa sinut toteuttamaan muutokset turvallisesti.

Oletko sinä valmis satsaamaan itseesi?

 

 

 

 

 

Related Articles

Close