LifestyleNyt!Päivän lausePinnallaTänäänTesti.

Laihdutusoppaalla kilot kuriin

Ihmisillä on kautta aikojen ollut ikuinen tarve näyttää hyvältä. Yleensä yksi hyvältä näyttämisen kulmakivistä on ollut juuri laihdutus. Laihduttaminen on silti nykyään yllättävän vaikeaa, kun tarjolla on herkullisia prosessoituja ruokia täynnä sokeria ja tyydyttyneitä rasvahappoja. Kaiken lisäksi nämä ruoat ovat yleensä kaikkein halvimmat, ja saavat eniten näkyvyyttä kaupan hyllyillä. Mainokset ja sosiaalinen media saavat meidät tarttumaan hyviin herkkutarjouksiin, ja toimimme mainonnan uhreina helposti näin.

Laihduttamiseen löytyy onneksi runsaasti apukeinoja nykyään. Netti on pullollaan kaikenlaisia informaatiosivustoja, kuntosaleja on melkeinpä jokaisessa kadunkulmassa ja personal trainerin löytää helposti. Luulisi siis kilojen karistamisen olevan helppoa. Helppoa se ei ehkä ole, mutta nykyään ainakin työkaluja on tarjolla erittäin paljon.

Yksi hyvä nettiportaali on ehdottomasti Laihdutusopas. Sivusto tarjoaa järkeviä tietopläjäyksiä ravinnosta, lisäravinteista, superfoodeista ja monesta Dieetistä. Dieettejä sieltä löytyy lähes parikymmentä, eli jokaiselle näyttäisi löytyvän jotakin.

Laihduttamisen eri kulmakivet

On muutama ensisijaisen tärkeä asia jotka täytyy ottaa huomioon ennen kuin voimme laihtua. Yksi on luonnollisesti se, että kulutamme enemmän kuin mitä syömme. Onneksi lähes kaikissa elintarvikkeissa on listattuna ravintoarvot ja kalorit, joten ei ole hirveän vaikea konsti laskea kalorit niin, että niitä syö maltilla. Keskimääräinen normaalikulutus on noin 2000 kilokaloria päivässä, mutta tämä riippuu paljon onko kyseessä mies vai nainen, ja kuinka paljon hän painaa. Joidenkin aineenvaihdunta on myös nopeasti kuin muiden, joten tämä on yksilöllistä.

Kannattaa myös syödä proteiinipitoista ruokaa. On todetta useissa tutkimuksissa että proteiinipitoinen ruokavalio laihduttaa. Hyvä määrä on noin 1.5 grammaa proteiinia painokiloa kohden. Hyviä proteiinin lähteitä laihdutukseen ovat esimerkiksi lihasta saatu proteiini ja kasviproteiini. Myös maitoproteiinit ovat hyviä, mutta niitä kannattaa syödä kohtuudella. Rahka on hyvin suosittua laihduttajien keskuudessa, mutta on hyvä varmistaa että rahkassa ei ole niin paljoa sokereita.

Laihdutukseen on olennaista myös keskisykkeinen liikunta. Esimerkiksi reippaat kävelylenkit ovat omiaan rasvan polttoon. Kevyt hölkkäily on myös suositeltavaa. Rasva palaa tehokkaiten juuri keskikovassa sykkeessä, koska silloin jaksaa urheilla pidempään.

Jos on vaikeuksia motivoitua, niin kannattaa ehdottomasti investoida omaan henkilökohtaiseen valmentajaan, eli personal traineriin. Niitä löytää helpoiten läheisesti kuntosalilta tai kuntokeskuksesta. Lähes kaikissa Suomen kuntokeskuksissa on talon sisällä työskentelevä personal trainer eli PT. Älä anna hinnan hämätä, ne tarjoavat sinulle usein korvaamattoman arvokasta motivaatiota ja apua omassa laihduttamisprosessissa. Luonnollisesti myös oikea, vähärasvainen ja proteiinipitoinen ravinto on tärkeää mutta ihmisillä on taipumus motivoitua enemmän jos joutuu vastaamaan omalle valmentajalleen tuloksistaan ja suorituksistaan.

Laihdutusopas on kuitenki paras paikka aloittaa laihduttaminen, joten suosittelemme perehtymään siihen kunnolla!

 

Tags

Related Articles

Close